MAKROPENGAJARAN 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan: 5 Azam

Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan murid:/34 orang

Tarikh:11April 2018

Masa: 1.00-1.40 (40 minit)

Tajuk: Watak dan Perwatakan dalam drama ‘Anna’

Pendekatan: Mengalami dan Menghayati

Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
i-             menjelaskan sekurang-kurangnya tiga daripada lima sifat luaran dan sifat dalaman watak yang terdapat dalam drama ‘anna’ secara jelas dan tepat menerusi teknik improvisasi terlatih.

ii-            menyatakan sekurang-kurangnya tiga persamaan dan perbezaan watak dalam drama ‘anna’ dengan jelas melalui teknik latih tubi.

Hasil Pembelajaran:
Hasil pembelajaran
Aras
Hasil Pembelajaran Utama (HPU)
4.0 Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa.

Hasil Pembelajaran Khusus (HPK)
4.3 Menghuraikan perwatakan luaran dan dalaman watak dalam drama.

4.2 Membandingkan watak-watak dalam drama.

.




Aras 2
iii-               menjelaskan sifat luaran watak dan sifat dalaman watak dalam drama.

Aras 3
      ii-        menyatakan persamaan dan perbezaan watak dalam drama.





Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pendidikan Moral
.
Nilai kemanusian: Prihatin, kasih sayang, kegigihan, keberanian, bekerjasama, bertanggungjawab, hormat-menghormati, dan rasional.

Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir kritis (Menjana idea, penyelesaian masalah kecerdasan interpersonal, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan emosi, kemahiran belajar cara belajar (mengumpul maklumat, melihat,mendengar dan bertutur), kecerdasan ruang, pembelajaran secara konstruktivisme, kecerdasan kinestetik dan kecerdasan visual ruang,

BBB/BBM: Buku teks Kubentang Sehelai Peta, lembaran kerja, kertas sebak,kertas A4, marker pen,komputer riba, pembesar suara, audio, kertas warna, kotak, traffic light card.

Pengetahuan Sedia Ada: Murid pernah membaca teks drama Anna dan sudah memahami jalan cerita drama Anna.

Sumber : Buku teks antologi Kubentang Sehelai Peta, 2015 DBP. Kuala Lumpur.

Langkah/ Masa
Isi Pengajaran
Aktiviti
Catatan
Set induksi
1.00-1.05
(5 minit)

Aktiviti ‘kenali saya’ menarik minat murid untuk mengikuti sesi pembelajaran yang akan berlangsung.

Soalan:
1.Apakah sifat yang ada pada diri rakan anda?
2.Apakah yang dapat anda rumuskan berkaitan dengan aktiviti yang dijalankan?

Jangkaan jawapan murid:
1.Sifat yang ada pada diri rakan saya dilihat dari segi luaran seorang yang cantik, tinggi dan berkulit putih manakala sifat dalamannya seorang yang penyayang, baik hati dan bertanggungjawab.

2.Melalui aktiviti yang dijalankan saya dapat merumuskan mengenai sifat yang ada dalam diri seseorang itu berbeza dari segi luaran dan dalaman.

Contoh aktiviti ‘kenali saya’ yang telah dijalankan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran:



-Guru memberi penerangan mengenai aktiviti kenali saya.

-Murid mendengar dengan penuh penghayatan.

-Guru meminta murid berdiri dan menghadap pasangan masing-masing.

-Guru meminta murid melihat sifat luaran dan sifat dalaman yang ada pada pasangan masing-masing.

-Kemudian guru memberi masa selama 2 minit kepada murid untuk mereka menilai pasangan mereka.

-Murid mengikuti aktiviti tersebut   dengan penuh penghayatan.

-Guru meminta wakil dari setiap kumpulan untuk tampil ke hadapan untuk mengemukakan sifat yang ada pada rakan mereka.

-Setelah selesai, guru bersoal jawab dengan murid dan merumuskan mengenai pembelajaran yang berlangsung iaitu berkenaan dengan sifat luaran dan dalaman watak yang terdapat dalam drama.

*Pentaksiran secara lisan melalui aktiviti kenali saya.
BBM:
-Kertas A4

Pengisian Kurikulum:

Ilmu:
-Moral

Nilai:
-Kejujuran
-Kasih sayang
-Kesetiaan
-Keberanian

Kemahiran Bernilai Tambah:
-Kemahiran berfikir secara kritis (menyelesaikan masalah).

-Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea)

-Kecerdasan pelbagai (kinestetik)


-Kemahiran belajar cara belajar (melihat,mencatat dan bertutur).

Kaedah:
-Kelas

Teknik:
-Soal jawab

KBAT:
-Analisis

Langkah 1
1.05-1.25
(20 minit)
-Sifat luaran dan sifat dalaman watak.
-Penerangan mengenai sifat luaran dan dalaman.

-Penerangan mengenai teknik improvisasi terlatih

LEMBARAN KERJA:
-RUJUK LAMPIRAN 1
-Guru memberi penerangan mengenai sifat luaran dan dalaman watak.

-Murid mendengar dengan penuh perhatian.
-Kemudian guru memberi penerangan mengenai teknik improvisasi terlatih.

-Guru meminta murid berada di kumpulan masing-masing.

-Guru mengedarkan kotak beracun yang mengandungi watak yang ada dalam drama ‘anna’.

-Kemudian guru memasang muzik dan memulakan aktiviti.

-Murid yang memegang kotak tersebut perlu mengambil salah satu kertas berwarna tersebut dan perlu melakonkan watak tersebut secara spontan di hadapan kelas.

-Murid yang lain perlu meneka watak yang dilakonkan oleh rakan mereka dan mencatat segala maklumat yang disampaikan untuk di tulis pada peta i-think yang perlu disediakan.

-Murid dapat menjawab dengan baik.

*Pentaksiran secara lisan melalui teknik improvisasi terlatih.

BBM:
-Kertas sebak
-Lembaran kerja
-Maker pen
-Kotak
-Pembesar suara
-Audio

BBB:
-Peta i-think
Teks Ku Bentang Sehelai Peta

Pengisian Kurikulum:

Ilmu:
-Kemasyarakatan

Nilai:
-Keberanian
-Kasih sayang
-Kesetiaan

Kemahiran Bernilai Tambah:
-Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis dan membanding dan membezakan).

-Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea dan membuat gambaran mental).

-Kecerdasan pelbagai (interpersonal, visual-ruang, visual linguistik).

-Kemahiran belajar cara belajar (mendengar, mengingat, menulis dan bertutur).

Kaedah:
-Kelas
-Perbincangan

Teknik:
-Improvisasi Terlatih

KBAT:
-Analisis


Langkah 2
10.25-10.35
(10 minit)
-Perbandingan watak yang terdapat dalam drama ‘anna’.

-LEMBARAN KERJA
RUJUK LAMPIRAN 2


Contoh latih tubi yang di jawab oleh pelajar:

-Guru mengedarkan soalan latih tubi kepada murid.

-Guru memberi penjelasan mengenai teknik latih tubi yang diberikan.

-Murid diberi masa selama 3 minit untuk menyiapkan latihan tersebut.

-Murid menjawab dengan penuh ketekunan dan menjawab latihan tersebut dengan baik.

-Murid perlu menghantar latihan tersebut   untuk disemak.

-Guru meminta wakil murid untuk mengedarkan traffic light card’ yang digunakan sebagai alat untuk guru mengesan murid yang tidak memahami topik pembelajaran yang berlangsung.

-Guru bersoal jawab dengan murid.

-Guru merumuskan secara keseluruhan dan menjawab permasalahan yang dihadapi oleh murid.


*Pentaksiran bertulis melalui   latih tubi.
BBM:
-Lembaran kerja
-Traffic light card

BBB:
-Teks Ku Bentang Sehelai -Peta

Pengisian Kurikulum:

Ilmu:
-Kemasyarakatan
-Moral

Nilai:
-Keberanian
-Kasih sayang
-Kesetiaan
-Keyakinan
-Kerjasama
-Rasional
-Berdikari


Kemahiran Bernilai Tambah:
-Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis dan membanding dan membezakan).

-Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea dan membuat gambaran mental).

-Kecerdasan pelbagai (interpersonal).

-Kemahiran belajar cara belajar (mendengar, mengingat, menulis dan bertutur).

Kaedah:
-Individu

Teknik:
-Latih tubi
-Soal jawab

KBAT:
-Analisis

Penutup
1.35-1.40
(5 minit)
Sesi refleksi dan soal jawab

Rumusan isi PdPc

Soalan:
i-                   Apakah yang dapat anda rumuskan mengenai pembelajaran yang berlangsung?

Jangkaan jawapan murid:
i-                   Apa yang saya dapat rumuskan, sepanjang pembelajaran yang berlangsung saya dapat mengetahui teknik-teknik pembelajaran yang baharu yang digunakan oleh guru dalam pengajaran.Selain itu, saya juga dapat mengetahui jenis-jenis watak dan sifat  yang ada pada sesebuah watak.

PENANDA TRAFFIC LIGHT CARD:


-Guru merumuskan secara keseluruhan isi pembelajaran bertujuan untuk memberi kefahaman kepada murid.

-Murid mendengar dengan penuh perhatian dan mencatat segala maklumat yang disampaikan oleh guru.
-Guru menggunakan kaedah traffic light card sebagai alternatif untuk mengesan murid yang lemah.

-Guru bersoal jawab dengan murid.

*Pentaksiran secara lisan melalui aktiviti soal jawab.
BBM:
-Traffic Light Card

Pengisian Kurikulum:
Ilmu:
-Moral

Nilai:
-Keyakinan
-Keberanian
-Kejujuran
-Kerjasama

Kemahiran Bernilai Tambah:
-Kemahiran Berfikir Secara Kreatif  (Menjana idea).

-Kemahiran Berfikir Secara Kritis (Membuat kesimpulan).


-Kecerdasan Pelbagai (Intrapersonal, Interpersonal, Emosi, Visual-Ruang, Verbal-Linguistik).

-Kemahiran Belajar Cara Belajar (Mendengar, Mengingat, Menulis dan Bertutur).

Kaedah:
-Individu
-Kelas

Teknik:
-Soal jawab



LAMPIRAN 1 (LEMBARAN KERJA)


Gambar di atas merupakan peta i-think yang telah disediakan oleh murid.


LAMPIRAN 2 (LEMBARAN KERJA)




BORANG PENTAKSIRAN BILIK DARJAH

BIL
NAMA
SET INDUKSI
LANGKAH 1
LANGKAH 2
PENUTUP
Soal Jawab
(Lisan)
Improvisasi Terlatih
(Lisan)
Latih Tubi
(Bertulis)
Soal Jawab
(Lisan)
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1.
Che Norainun Binti Che Mohamad












2.
Mohamad Aizat Faqimi Bin Mohd Affandi












3.
Mohamad Rafsyan Hakim Bin Mohd Rozi












4.
Mohamed Azzikri Binzafri












5.
Muhammad Adam Zarith Bin Adnan












6.
Muhammad Amin Bin Mohd Saupi












7.
Muhammad Aqiel Faqri Bin Arizam












8.
Muhammad Farid Izwan Bin Mohd Rawi












9.
Muhammad Faris Syazwan Bin Jally












10.
Muhammad Hazrihaikal Bin Hamizi












11.
Muhammad Stafiq Denial Bin Mohd Shahimi












12.
Nabila Anis Binti Jaya












13.
Nik Muhammad Syariman Bin Mohd Nazri












14.
Noor Asyikin Bin Iparaheng












15.
Nor Alif Hakim Bin Nor Zamani












16.
Nur Syahirah Binti Abu.Abd.Gani












17.
Nur Alya Fatini Binti Ahmad Zaki












18.
Nur Amyra Alia Bt Aswadi












19.
Nur Erlisa Fazlin Binti Mohamad












20.
Nur Farah Masyita Binti Jaafar












21.
Nur Fatihah Irdina Binti Mohd Nazri












22.
Nur Rabiatul Balqis Binti Mat












23.
Nurul Hanis Binti Sulaiman












24.
Siti Noor Syaza Syamimie Binti Noor Rossly Adies












25.
Siti Nur Stafiqah Binti Abdul Fatah












26.
Wan Ariff Nurrahman Bin Wan Ghazali












27.
Wan Muhammad Denial Bin Wan Hanafi












28.
Wan Nurul Nabila Binti Wan Rosmadi












29.
Wan Rishi Azreen Bin Wan Rodhi












30.
Anis Madihah Binti Zakiman












31.
Nur Siri Zulaika Binti Mohd Zulkifli












32.
Nurellyin Binti Hairul












33.
Nurul Athirah Binti Rosdi












34.
Nurul  Fazrina Balqis Binti Mat













RUBRIK PENILAIAN:
PENILAIAN LISAN: SOAL JAWAB (SET INDUKSI)

               
            SKOR

                                  KRITERIA



PENERANGAN

LEMAH
(1)
Murid kurang mengetahui sifat luaran dan sifat dalaman yang ada pada rakan mereka. Murid kurang keyakinan dalam diri apabila diminta tampil kehadapan.Murid tidak menjawab pertanyaan guru dengan baik dan lancar. Penggunaan bahasa kurang gramatis terutamanya dalam pertuturan.
SEDERHANA
(2)
Murid dapat menyatakan sifat luaran dan sifat dalaman yang ada pada rakan mereka dengan jelas dan lancar.Murid mempunyai keyakinan dalam diri apabila guru meminta untuk tampil ke hadapan dan mengemukakan sifat yang ada pada rakan mereka.Murid dapat menjawab pertanyaan guru tetapi penggunaan bahasa yang dilontarkan kurang gramatis kerana kebanyakan murid malu untuk mengemukakan jawapan.
CEMERLANG
(3)
Murid dapat menyatakan dengan jelas dan tepat tentang sifat luaran dan sifat dalaman yang ada pada rakan mereka.Murid juga berani dan mempunyai keyakinan dalam diri apabila guru meminta untuk tampil ke hadapan untuk mengemukakan sifat yang ada pada rakan mereka.Segala pertanyaan guru dapat dijawab dengan jelas.Penggunaan bahasa yang gramatis.



PENILAIAN LISAN: TEKNIK IMPROVISASI TERLATIH (LANGKAH 1)

               
            SKOR

                                  KRITERIA



PENERANGAN

LEMAH
(1)
Murid kurang mengetahui maksud sifat luaran dan dalaman.Murid juga tidak dapat melakonkan sifat yang ada pada watak dengan baik.Penggunaan bahasa dalam pertuturan kurang gramatis.Kurang kerjasama dalam kumpulan ketika membincangkan mengenai tugasan yang perlu mereka lakonkan.
SEDERHANA
(2)
Murid dapat menyatakan maksud sifat luaran dan dalaman.Murid dapat melakonkan sifat yang ada pada watak dalam drama ‘anna’ tetapi murid kurang memahami peranan yang di bawa oleh watak   tersebut. Penggunaan bahasa dalam pertuturan gramatis.Kerjasama kumpulan sangat baik ketika membincangkan mengenai tugasan yang perlu mereka lakonkan.
CEMERLANG
(3)
Murid dapat menyatakan maksud sifat luaran dan sifat dalaman. Murid dapat melakonkan sifat luaran dan sifat dalaman yang ada pada watak dalam drama ‘anna’ dengan jelas dan lancar. Murid juga memahami peranan yang dibawa oleh sesebuah watak dalam drama tersebut.Penggunaan bahasa dalam pertuturan gramatis.Kerjasama kumpulan yang padu dalam membincangkan mengenai tugasan yang perlu mereka lakonkan.




PENILAIAN BERTULIS: TEKNIK LATIH TUBI (LANGKAH 2)


               
            SKOR

                                  KRITERIA


JUMLAH MARKAH

PENERANGAN

LEMAH
(1)
1-4
Murid tidak dapat menjawab soalan dengan baik dan lengkap. Murid tidak dapat membuat perbandingan antara watak yang terdapat dalam drama. Murid hanya mendengar penerangan guru tetapi tidak dapat menulis dengan baik dan menepati maksud yang di kehendaki. Struktur ayat yang di kemukakan kurang gramatis dan terdapat banyak kesalahan tatabahasa dan ejaan.
SEDERHANA
(2)
5-8
Murid dapat menjawab soalan yang diberikan dengan baik dan lengkap.Murid juga dapat membuat perbandingan antara watak yang terdapat dalam drama tetapi jawapan yang dikemukan kurang tepat. Struktur ayat yang dikemukakan gramatis dan tidak terdapat kesalahan tatabahasa.Terdapat usaha untuk mempelbagaikan ayat.
CEMERLANG
(3)
9-10
Murid dapat menguasai semua pembelajaran dan menjawab soalan latih tubi dengan baik dan lengkap dari segi perbandingan antara watak yang terdapat dalam drama anna. Jawapan yang dikemukakan sangat tepat dan dapat di jadikan rujukan murid yang lain. Struktur ayat yang dikemukakan gramatis dan tidak terdapat kesalahan tatabahasa.

PENILAIAN LISAN: SOAL JAWAB (PENUTUP)


               
            SKOR

                                  KRITERIA



PENERANGAN

LEMAH
(1)
Murid kurang memahami dan tidak dapat merumuskan keseluruhan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas.
SEDERHANA
(2)
Murid memahami hampir keseluruhan isi pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas. Hujah yang di berikan agak memuaskan.

CEMERLANG
(3)
Murid dapat menguasai keseluruhan isi pengajaran dan pembelajaran. Murid dapat menjawab pertanyaan guru dengan tepat dan jelas. Hujah yang di kemukan amat memuaskan dan menepati objektif yang di tetapkan oleh guru semasa proses PDPC berlangsung. Rumusan yang di berikan lengkap dan idea yang di kemukakan bernas.


BERIKUT MERUPAKAN LINK VIDEO MAKROPENGAJARAN 2 YANG DILAKSANAKAN:



KLIK > DISINI< UNTUK MELIHAT REFLEKSI




Comments

Popular posts from this blog

MAKROPENGAJARAN 1